Acest articol raspunde concret la intrebarea “Care sunt filmele lui Al Pacino?”, trecand in revista rolurile sale esentiale si lungmetrajele care i-au definit cariera. Vei gasi mai jos selectii tematice, cronologie orientativa, cifre de box office si recunoasteri oficiale ale institutiilor de profil, pentru a intelege atat impactul artistic, cat si amprenta comerciala a filmelor in care a jucat Al Pacino.
Conform datelor publice agregate pana in 2025, Pacino a acumulat 9 nominalizari la Premiile Oscar si o statueta (Academy of Motion Picture Arts and Sciences), 2 premii Emmy (Television Academy) si 2 premii Tony, in paralel cu aparitii in peste 60 de productii pentru cinema si televiziune. In continuare, sectiunile detaliaza filmele relevante, grupate pe perioade si teme majore.
Saga The Godfather: rolul definitoriu Michael Corleone si mostenirea cinematografica
Rolul lui Michael Corleone din trilogia The Godfather ramane piatra de temelie a filmografiei lui Al Pacino. Lansat in 1972 sub regia lui Francis Ford Coppola, The Godfather a revolutionat filmul de studio, combinand o naratiune despre familie si putere cu o estetica somptuoasa. Pacino, aflat la inceput de cariera cinematografica, a oferit un portret intens al unui tanar aparent retinut, care aluneca irevocabil in mecanismele violente ale crimei organizate. Evolutia interpretarii sale, de la inocenta si retinere la calcul rece, este adesea citata drept una dintre cele mai influente transformari actoricesti din anii ’70.
Continuarea din 1974, The Godfather Part II, i-a consolidat statutul: filmul a functionat si ca prequel, urmarind tineretea lui Vito Corleone, dar si ca sequel, urmarind domnia tot mai izolata a lui Michael. Pacino a dus mai departe nuantele de introspectie, paranoia si control, intr-un mix rar de intensitate si minimalism expresiv. In ceea ce priveste recunoasterea, saga Godfather se regaseste in canoanele oficiale ale cinematografiei americane: American Film Institute (AFI) a plasat The Godfather pe locul 2 in lista AFI’s 100 Years…100 Movies (editia din 2007), semn al statutului sau canonic, iar in arhivele National Film Registry (Library of Congress) primele doua filme sunt conservate ca opere “semnificative cultural, istoric si estetic”.
Partea a treia, The Godfather Part III (1990), a adus un Michael Corleone batranit si sfasiat de vinovatie, incercand o redemptiune problematica. Desi receptarea critica a fost mai mixta, interpretarea lui Pacino subliniaza complexitatea unui patriarh prizonier al propriilor alegeri. In 2020, Francis Ford Coppola a lansat The Godfather, Coda: The Death of Michael Corleone, un remontaj care rearanjeaza naratiunea si ritmul, oferind o refractare noua a finalului. Din punct de vedere al cifrelor, The Godfather (1972) a depasit pragul de 250 de milioane USD la nivel global (Box Office Mojo, cumul pe parcursul decadelor si relansari), iar impactul cultural continua sa genereze public si in 2025, o data cu editii restaurate, proiectii speciale si programe academice dedicate studiului seriei.
Filme din saga The Godfather la care a participat Al Pacino:
- The Godfather (1972) – Michael Corleone
- The Godfather Part II (1974) – Michael Corleone
- The Godfather Part III (1990) – Michael Corleone
- The Godfather Trilogy: 1901–1980 (1992, editie compozita) – aparitie prin montaj
- The Godfather, Coda: The Death of Michael Corleone (2020, remontaj) – Michael Corleone
Pe langa premiile si cifrele aferente, aceste filme sunt folosite frecvent ca studii de caz in programele universitare si in publicatiile British Film Institute (BFI), fiind citate pentru arhitectura narativa si constructia personajului. Pentru a rezuma: daca intrebi “care sunt filmele lui Al Pacino” si cauti nucleul, trilogia The Godfather este raspunsul originar, fundatia pe care s-au construit restul etapelor.
Anii ’70 dincolo de Corleone: Serpico, Dog Day Afternoon si lupta cu sistemul
Dupa impactul produs de The Godfather, Pacino a continuat anii ’70 cu personaje care confrunta ordinea sociala: politistul idealist Frank Serpico in Serpico (1973, r. Sidney Lumet) si jefuitorul disperat Sonny Wortzik in Dog Day Afternoon (1975, tot cu Lumet). In Serpico, actorul surprinde un whistleblower autentic, un om care refuza coruptia institutionalizata. Filmul, bazat pe fapte reale, a devenit o referinta pentru cinema-ul politic american si a fost ulterior recunoscut ca un manifest al integritatii individuale intr-un sistem viciat. Pacino a fost nominalizat la Oscar pentru Serpico, confirmand un apetit artistic pentru roluri complex moralizate.
Dog Day Afternoon a impins si mai mult expresivitatea. Organizarea unui jaf bancar transformat intr-un spectacol mediatic ofera personajului Sonny o platforma pentru vulnerabilitate si carisma disonanta. Aici, Pacino lucreaza cu respiratia, cu pauzele si cu o corporalitate nervoasa, facand din fiecare cadru o negociere intre disperare si improvizatie. Filmul a fost un succes critic major si continua sa fie prezent in listele academice si in arhivele National Film Registry. La nivel de incasari, cele doua titluri au performat solid in epoca lor, consolidand imaginea lui Pacino drept exponent al Noului Val American, cot la cot cu regizori si actori care redefinau limbajul filmului comercial.
Tot in anii ’70, Pacino a jucat in …And Justice for All (1979, r. Norman Jewison), o satira dramatica despre sistemul judiciar, cunoscuta pentru replica memorabila “You are out of order!”. Si aici, tonul e dublu: activism si analiza psihologica. Desi mai putin discutat decat Serpico sau Dog Day Afternoon in mainstream, filmul ramane un reper pentru curajul de a interoga ipocriziile legale. La finalul deceniului, Pacino nu doar ca era unul dintre cei mai respectati actori ai generatiei, dar si un standard pentru modul in care star-system-ul putea fi pus in slujba unor teme sociale incomode.
Din perspectiva institutiilor, American Film Institute mentioneaza frecvent aceste titluri in materialele pedagogice, iar arhivele si programele BFI le utilizeaza ca exemple de cinema realist, cu radacini in observational si documentar. Din 2025, accesul digital la aceste filme a crescut prin platforme legale, iar metadatele de audienta arata o revalorizare a cinema-ului politic al anilor ’70, alimentata de interesul pentru istoria justitiei si a presei. In total, cele trei filme mentionate au adunat mai multe nominalizari la Oscar si Globuri de Aur, si raman rascruci de drum in raspunsul la “care sunt filmele lui Al Pacino” in perioada mijlocie a carierei timpurii.
Gangsteri, ascensiune si declin: Scarface, Carlito’s Way, Donnie Brasco
In anii ’80 si ’90, Al Pacino a reconfigurat arhetipul gangsterului de la mitologia Corleone la excesul neon al lui Tony Montana in Scarface (1983, r. Brian De Palma). Interpretarea este operatica: un imigrant cubanez, devorat de ambitie si paranoia, cu monologuri iconice si o prezenta scenica abraziva. La lansare, filmul a impartit criticii, dar pe termen lung a devenit cult, generand referinte masive in cultura pop, hip-hop si moda. Conform Box Office Mojo, Scarface a acumulat aproximativ 66 de milioane USD la nivel global, iar in deceniile ulterioare a crescut constant in influenta culturala, cu reeditari si revalorizari critice.
In Carlito’s Way (1993, r. Brian De Palma), Pacino aduce un contrapunct melancolic: Carlito Brigante, un fost infractor care vrea sa iasa din circuit dar e tras inapoi de gravitati vechi. Filmul este o meditatie despre destin si imposibilitatea de a te elibera de trecut, cu un ton elegiac si o constructie riguroasa a tensiunii. Donnie Brasco (1997, r. Mike Newell) aduce un alt viraj: Benjamin “Lefty” Ruggiero, un mafiot de rang mic, vulnerabil si tragic, prins fara scapare intr-o lume care il roade din interior. Alaturi de Johnny Depp, Pacino ofera o lectie despre umanizarea marginalilor si despre costurile loialitatii. Din punct de vedere al incasarilor, Donnie Brasco a trecut de 120 de milioane USD worldwide, iar Carlito’s Way a depasit 60 de milioane USD, consolidand un palmares comercial solid pentru roluri profund dramatice.
Mai tarziu, The Irishman (2019, r. Martin Scorsese) il aduce pe Pacino in pielea liderului sindical Jimmy Hoffa, intr-un film-epopee despre memorie, vinovatie si istorie nescrisa. Productia a avut lansare limitata in cinematografe si distributie globala pe Netflix; cifrele oficiale de box office sunt neraportate de platforma, insa estimarile lansarii limitate vorbesc de cateva milioane USD in cinematografe, impactul principal fiind de audienta streaming si de premii (nominalizare Oscar pentru Pacino, ajungand la totalul de 9 nominalizari in cariera).
Filme-cheie din zona gangster/crima organizata:
- Scarface (1983) – Tony Montana
- Carlito’s Way (1993) – Carlito Brigante
- Donnie Brasco (1997) – Benjamin “Lefty” Ruggiero
- The Godfather Trilogy (1972–1990) – Michael Corleone, nucleul arhetipului mafiot sofisticat
- The Irishman (2019) – Jimmy Hoffa, perspectiva crepusculara asupra puterii si memoriei
Pe linie institutionala, American Film Institute si British Film Institute au dedicat dosare de analiza acestor filme, iar Library of Congress a inclus mai multe titluri conexe in National Film Registry. In 2025, discutiile academice despre reprezentarea crimei organizate in cinema inca se raporteaza la Scarface si la tensiunea morala din Carlito’s Way si Donnie Brasco. Intrebarea “care sunt filmele lui Al Pacino” capata, in acest registru, raspunsul: acele filme care au rescris codurile etice si estetice ale genului.
Detectivi, politisti si vanatoare urbana: Heat, Insomnia si altele
Un alt filon major al filmografiei lui Pacino il reprezinta thrillerele politiste si investigatiile urbane. Sea of Love (1989, r. Harold Becker) marcheaza revenirea sa in cinema la finalul anilor ’80, cu un detectiv singuratic si vulnerabil, prins intre instinctul profesional si implicarea personala. Filmul a incasat peste 110 milioane USD la nivel global (Box Office Mojo), devenind un succes care a repus numele lui Pacino in radarul publicului larg, dupa o perioada in care a alternat scena cu ecranul.
Heat (1995, r. Michael Mann) este, pentru multi, apogeul thrillerului urban al anilor ’90. Confruntarea dintre locotenentul Vincent Hanna (Pacino) si hotul profesionist Neil McCauley (Robert De Niro) a devenit material-școala pentru montaj paralel, design sonor si realism procedural. Pacino joaca un politist obsedat, cu accente vulcanice, dar si cu vulnerabilitati discrete. Filmul a generat incasari globale de aproximativ 187 de milioane USD (Box Office Mojo) si ramane citat in rapoarte si masterclass-uri AFI si BFI ca etalon al genului. Insomnia (2002, r. Christopher Nolan) adauga un alt strat: somnul fragmentat, vina si etica in ceata; Pacino construieste un detectiv macinat de lumina vesnica a Alaskai si de propriile compromisuri. Cu incasari de peste 110 milioane USD, filmul a confirmat relevanta actorului si in noul mileniu.
La mijlocul anilor 2000, Pacino testeaza zona techno-thriller si conspiratie: The Recruit (2003) il plaseaza intr-o poveste CIA, in timp ce 88 Minutes (2007) si Righteous Kill (2008, alaturi de De Niro) exploreaza tensiunea “timp contra cronometru” si dilemele unui anchetator. Receptarea critica a acestor ultime doua titluri a fost mixta, dar interesul comercial s-a mentinut, ilustrand capitalul de star power al lui Pacino. Importanta, in raspunsul la “care sunt filmele lui Al Pacino”, este continuitatea: de la politistul moralist din Serpico la detectivul obsedat din Heat si investigatorul extenuat din Insomnia, se contureaza un arc coerent, in care justitia devine atat externa, cat si interioara.
Din perspectiva institutiilor, rapoartele si studiile AFI au folosit Heat ca studiu de caz pentru coregrafia confruntarilor armate in spatiu urban, in timp ce BFI a analizat Insomnia in contextul post-noir. In 2025, aceste filme continua sa fie proiectate in cinematografe de arhiva si festivaluri de repertoriu, dovada a rezistentei lor in timp si a capacitatii de a atrage noi generatii de spectatori.
Drame si personaje complexe: Scent of a Woman, Glengarry Glen Ross, The Insider, Any Given Sunday
Pentru multi spectatori, varful recunoasterii americane in roluri dramatice este Scent of a Woman (1992, r. Martin Brest), filmul pentru care Al Pacino a castigat Oscarul pentru Cel mai bun actor in 1993. Colonelul Frank Slade, orb, cinic si totusi vulnerabil, este un personaj construit din contraste, cu momente de explozie retorica si tandrete surprinzatoare. Cifrele box office arata peste 134 de milioane USD la nivel global (Box Office Mojo), semn ca filmul a gasit un public pe masura ambitiei sale actoricesti. In acelasi an, Pacino a jucat in Glengarry Glen Ross (1992, r. James Foley), adaptare din David Mamet, cu un rol care i-a adus o nominalizare la Oscar pentru rol secundar, o rara dubla intr-un singur sezon de premii.
The Insider (1999, r. Michael Mann) schimba registrul spre thriller jurnalistic: Pacino este jurnalistul Lowell Bergman, partenerul moral si operational al denuntatorului interpretat de Russell Crowe. Filmul a adunat multiple nominalizari la Oscar si a devenit un standard in reprezentarea investigatiei media-corporatie. Any Given Sunday (1999, r. Oliver Stone) ii propune un antrenor de fotbal american, cu un celebru discurs motivational, in care Pacino imbina retorica si introspectia. Aceste titluri dovedesc versatilitatea lui Pacino in drame “de sistem”, unde personajul individual se ciocneste de structuri puternice – fie corporatii, fie ligile sportive, fie insasi opinia publica.
Selectie de drame esentiale cu Al Pacino (anii ’90–2000):
- Scent of a Woman (1992) – Frank Slade; Oscar castigator (1993)
- Glengarry Glen Ross (1992) – Ricky Roma; nominalizare Oscar (rol secundar)
- The Insider (1999) – Lowell Bergman; nominalizari multiple pentru film
- Any Given Sunday (1999) – Tony D’Amato; discurs iconic in cultura sportiva
- The Merchant of Venice (2004) – Shylock; adaptare Shakespeare filmata
Pe linie institutionala, Academy of Motion Picture Arts and Sciences listeaza 9 nominalizari pentru Pacino pana in 2025, dintre care victoria vine pentru Scent of a Woman. In afara de Oscar, actorul a acumulat trofee la Globurile de Aur si recunoasteri in zona de televiziune, unde profilul sau dramatic a fost valorificat in miniserii. Intreband “care sunt filmele lui Al Pacino” cu accent pe drama, aceste titluri ofera o panorama a seriozitatii si densitatii interpretarii sale, dar si a felului in care a trecut cu usurinta de la retorica Mamet la moralitatea gazetareasca a lui Mann.
Ecranul mic si amplele roluri TV: Angels in America, You Don’t Know Jack, Paterno, Hunters
Desi intrebarea vizeaza in principal filmele, contextul televiziunii este crucial pentru a intelege anvergura lui Al Pacino. Angels in America (2003, miniserie HBO regizata de Mike Nichols) i-a adus un Primetime Emmy pentru interpretarea lui Roy Cohn, o figura controversata, in care actorul exploreaza o moralitate fracturata si conflicte intime puternice. You Don’t Know Jack (2010, HBO, r. Barry Levinson) i-a adus al doilea Emmy, intr-un portret al medicului Jack Kevorkian, aflat in centrul dezbaterilor despre eutanasie. In Paterno (2018, tot cu Levinson), Pacino joaca antrenorul Joe Paterno, intr-o examinare dura a responsabilitatii morale intr-un scandal real.
Chiar daca aceste titluri nu sunt “filme de cinema”, ele au calitate cinematografica si au functionat adesea ca spatii de risc artistic pentru Pacino, in epoci in care televiziunea premium concura deschis cu ecranul mare. Din punct de vedere institutional, Television Academy confirma cele doua premii Emmy obtinute de Pacino, completand astfel tripla coroana a artei interpretative (Oscar–Emmy–Tony). Intre 2020 si 2023, Pacino a avut un rol important si in serialul Hunters (Amazon), semn al apetitului sau pentru materiale tematice grele, legate de justitie, istorie si trauma culturala. Chiar daca nu intra strict la “care sunt filmele lui Al Pacino”, aceste productii explica de ce el ramane relevant si pentru publicul din 2025, obisnuit cu consumul multiplatform.
Raportand la cifre, audiente si premii, televiziunea i-a marit aria de impact si i-a oferit proiecte cu mare densitate morala. Institutiile de profil – precum Television Academy si Hollywood Foreign Press Association (organizatorii Globurilor de Aur) – i-au validat constant performantele, iar aceste titluri sunt frecvent analizate in programe de studii media la nivel international. Conexiunea intre film si TV, in cazul lui Pacino, este continua: energia si acuitatea personajelor sunt similare, fie ca vorbim de Roy Cohn, de Kevorkian, de Paterno sau de vanatorii din New York-ul reinventat in stil pulp.
Filmele anilor 2010–2025: de la The Irishman la House of Gucci si Knox Goes Away
In ultimul deceniu si jumatate, Pacino a alternat proiecte de autor cu titluri mainstream. The Irishman (2019, r. Martin Scorsese) i-a adus o noua nominalizare la Oscar (rol secundar), intr-o epopee despre memorie si violenta politica. Tot in 2019, a aparut in Once Upon a Time in Hollywood (r. Quentin Tarantino), un hit global care a depasit 370 de milioane USD la box office worldwide (Box Office Mojo), unde Pacino interpreteaza un producator din vechiul Hollywood. In 2021, House of Gucci (r. Ridley Scott) a adunat aproximativ 166 de milioane USD la nivel global, Pacino jucand unchiul Aldo Gucci, intr-un amestec de satira si melodrama corporatista.
Parcursul recent include si filme independente si de autor: Manglehorn (2014, r. David Gordon Green), The Humbling (2014, r. Barry Levinson), Danny Collins (2015, r. Dan Fogelman) – acesta din urma primind aprecieri pentru caldura si umorul personajului, un muzician care incearca o a doua sansa. Au urmat titluri precum Misconduct (2016) si Hangman (2017), primite mai rezervat critic, dar care demonstreaza disponibilitatea lui Pacino de a experimenta formate si tonalitati variate. In 2023, a aparut in Knox Goes Away (r. Michael Keaton), un neo-noir intim despre memorie si vinovatie.
Filme relevante pentru perioada 2014–2025:
- Manglehorn (2014) – portret minimalist de singuratate
- The Humbling (2014) – meta-drama despre actorie si varsta
- Danny Collins (2015) – comedie-dramatica cu rezonanta de public
- Once Upon a Time in Hollywood (2019) – succes global, rol memorabil episodic
- The Irishman (2019) – nominalizare Oscar, colaborare cu Scorsese
- House of Gucci (2021) – Aldo Gucci, box office global solid
- Knox Goes Away (2023) – thriller elegant, introspectiv
Dincolo de cifre, aceste filme arata o strategie curajoasa: alternarea aparitiilor in proiecte mari – unde numele Pacino amplifica atractia – cu filme mai mici, axate pe personaje, unde poate lucra la nuante. In 2025, profilul sau ramane unul de “actor de actori”, deseori citat in masterclass-uri si interviuri academice organizate de AFI si BFI. Pentru cititorul care se intreaba concret “care sunt filmele lui Al Pacino” in perioada recenta, lista de mai sus surprinde spectrul complet: de la epopei istorice si satire de moda la drame intime si neo-noir.
Colaborari cu regizori de autor si ecouri in institutii: Mann, De Palma, Levinson, Nolan
O cale buna de a naviga filmografia lui Al Pacino este prin prisma colaborarilor-cheie. Michael Mann i-a oferit doua platforme monumentale: Heat si The Insider, filme care au cimentat seriozitatea lui Pacino in zonele politist-jurnalistic. Brian De Palma i-a livrat extremele gangsteresti – Scarface si Carlito’s Way – unde actorul a oscilat intre baroc si elegie. Barry Levinson i-a modelat parcursul TV si independent – You Don’t Know Jack, The Humbling, Paterno –, iar Christopher Nolan l-a pus intr-o drama psihologica rece si luminata, Insomnia, ce i-a testat minimalismul si capacitatea de a proiecta oboseala morala.
Cand punem lupa pe recunoasterea institutionala, conturul devine si mai clar. Academy of Motion Picture Arts and Sciences contabilizeaza pana in 2025 un total de 9 nominalizari pentru Pacino (1 Oscar castigat). Television Academy confirma 2 premii Emmy, iar pe scena, Pacino are 2 premii Tony, ceea ce il plaseaza intr-o categorie restransa de interpreti cu recunoastere pe trei fronturi. AFI si BFI includ constant filmele sale in programe educationale si retrospective, iar Library of Congress a arhivat in National Film Registry mai multe titluri-cheie asociate cu cariera sa, garantandu-le conservarea pe termen lung.
Colaborari si repere de autor:
- Michael Mann – Heat (1995), The Insider (1999)
- Brian De Palma – Scarface (1983), Carlito’s Way (1993)
- Barry Levinson – You Don’t Know Jack (2010), The Humbling (2014), Paterno (2018)
- Christopher Nolan – Insomnia (2002)
- Francis Ford Coppola – The Godfather I–III (1972–1990), Coda (2020)
In oglinda acestor colaborari, raspunsul la “care sunt filmele lui Al Pacino” capata structura: puncte nodale cu mari autori, fiecare impingand actorul spre alte colturi ale psihologiei umane. In 2025, aceste parteneriate sunt in continuare disecate in conferinte si programe AFI Conservatory, iar mostenirea cumulata se reflecta atat in graficele de box office (Heat, Scent of a Woman, Once Upon a Time in Hollywood, House of Gucci), cat si in arhivele de premii si cronici.
Pacino regizor si curator de texte: Looking for Richard, Chinese Coffee, Wilde Salome
Mai putin discutata, dar esentiala pentru intelegerea profilului sau, este activitatea de regizor si producator. Looking for Richard (1996) este un eseu documentar despre Richard al III-lea de Shakespeare, in care Pacino imbina repetitii, interviuri si fragmente jucate. Filmul devine o meditatie despre cum se transmite Shakespeare publicului modern si despre rolul actorului ca interpret si exeget. Chinese Coffee (2000) continua linia intima, plasand discutia in spatii reduse, cu text si joc ca axe dominante. Cu Wilde Salome (2011) si Salome (2013), Pacino reviziteaza formatul de eseu performativ, testand granitele dintre scena si film.
Participarea sa in calitate de producator la diverse proiecte arata un interes pentru talente noi si pentru recuperarea unor povesti biografice. In peisajul actual (2024–2025), colaborarile sale de productie raman active, iar aparitiile sale in festivaluri si in Q&A-uri organizate de institutii precum BFI ofera context despre cum vede misiunea actorului-regizor. Nu vorbim de cifre de box office uriase in acest sector, ci de un randament cultural: proiecte discutate in sali de curs, incluse in programe curatoriale si citate in bibliografiile academice ca exemple de “actor-as-author”.
La nivel de statistici generale in 2025, Pacino bifeaza:
– 9 nominalizari la Oscar si 1 premiu (Academy of Motion Picture Arts and Sciences);
– 2 premii Emmy (Television Academy);
– 2 premii Tony (The Broadway League/Antoinette Perry Awards).
Pe latura filmelor, varfurile comerciale asociate prezentei sale includ The Godfather (peste 250 mil. USD lifetime, cu relansari), Heat (~187 mil. USD), Scent of a Woman (~134 mil. USD), Donnie Brasco (>120 mil. USD), House of Gucci (~166 mil. USD), iar, in zona de aparitii ensemble, Once Upon a Time in Hollywood (>370 mil. USD). Box Office Mojo este sursa curenta pentru aceste ordine de marime, iar variatiile pot aparea in functie de actualizari si conversii.
Documentare/filme regizate sau conduse creativ de Al Pacino:
- Looking for Richard (1996) – regie si interpretare; eseu shakespearian
- Chinese Coffee (2000) – regie si interpretare; drama de camera
- Wilde Salome (2011) – regie; investigatie a textului lui Oscar Wilde
- Salome (2013) – regie; versiune performativa filmata
- Proiecte de productie in parteneriat cu cineasti contemporani – implicare curatoriala
Astfel, cand mapezi “care sunt filmele lui Al Pacino”, nu vezi doar o lista de titluri, ci si un traseu de autor: selectie, adaptare, dialog cu textele clasice, si o grija constanta pentru modul in care filmul si scena comunica cu publicul. Pe axa institutiilor, AFI, BFI si Library of Congress contureaza, fiecare in felul sau, modul in care aceste contributii sunt arhivate, analizate si transmise mai departe.


